NIK Bladet - Den gamla klubbtidningen

Nu kan du åka buss ända ut till Blidö

Gammalt vykort från NorröraUtdrag ur Björn Ekstrands artikel från januari 1956

Torsdagen den 12 januari invigdes den nya färjförbindelsen Furusund-Yxlan-Blidö av vägminister Hjalmar Nilsson och landshövding Gunnar Danielsson i spetsen av allt kommunalfolket i Blidö kommun.

" Den har kostat fem miljoner kronor - utslaget på de tusen invånarna i kommunen blir det 5000 kr per person. Landshövding Danielsson tyckte att det var rätt mycket pengar och tittade menande på Fritjof Österman, Blidös kommunalfullmäktiges ordförande, när han nämnde siffran där han stod i gråkylan i talarstolen vid Furusunds färjläge och invigningstalade. Fritjof Österman är den som drivit fram detta projekt under många års spring hos överheten i Stockholm. På länsstyrelsen bär han namnet "stamkund". Fritjof Österman skrattade gott till svar: Ännu måste det skakas fram tusenlappar ... Hur är det t.ex. Solövägen, den 3,5 meter smala stigen som irriterar alla bilister som ska ut till sommarparadiset - de hundra bilarna och bussarna per dygn. Solövägen blev klar för tio år sedan men är redan hopplöst föråldrad.
Om detta talade Fritiof Österman närmare med höga vederbörande vid lunchen i Furusund efter invigningsturen över öarna. Det blev tre busslaster kommunalfolk och vägbyggare med vägministern Hjalmar Nilsson i spetsen.Hjalmar Nilsson klippte av det blågula bandet som spärrade vägen till färjan, han gjorde det så diskret att nästan inga andra än den skinnjacksklädde skolpojken som paraderade med flaggan vid färjan märkte något." (DN.)

Färjtrafiken över till Köpmanholm från Furusund har ju varit igång ungefär ett år nu, men busstrafiken över till Yxlan fick vänta tills vidare. Men under tiden fortsatte arbetet med färjlägena vid Blidösundet. Av dessa blev Norrsund på Blidö klart långt före Larshamn på Yxlan.
Man körde på prov med den ena färjan från Furusund, runt Yxlans norra udde till Norrsund. Den 16 november rullade den första SLO-bussen omkring på Blidö. Det var dock bara landshövdingen, två vägdirektörer samt andra experter och distriktsrepresentanter på vägbyggandets område som var på inspektionsresa. .....

Den 18 november igångsattes den provisoriska färjtrafiken mellan Furusund och Norrsund med fem turer om dagen från Furusund.
Sedan den 1,5 mil långa vägsträckan från färjstället vid Köpmanholm till Vagnsunda på södra Yxlan förbättrats med bl.a. nya mötesplatser och vändplan för bussen i Vagnsunda, kom nästa steg i utvecklingen. Den 14 december började nämligen SLO:s busstrafik på denna sträcka med tre turer i veckan från Vagnsunda.
Så småningom blev även arbetet med Larshamns färjläge och anslutningsvägar klara, och vid årsskiftet beviljades Stockholms läns Omnibuss AB resolution för busstrafiken på Blidö. Invigningen kom ju så den 12 januari, vilket ju redan omtalats.

"Sedan hoppas man att få busslinjen utsträckt till Glyxnäs på södra Blidö med det snaraste. Även där har man gjort en och annan mötesplats och en vändslinga vid Glyxnäs, men Hr Österman tror inte att denna linje kan bli trafikerad förrän till sommaren.
Därpå återstår önskemålet om en väg också till Bromskär på östra Blidö, en väg som ligger öborna öster om Blidö och befolkningen på östra Oxhalsö varmt om hjärtat. Den vägen har tidigare varit planerad till 1956, men har i senaste planen flyttats till 1959, vilket förståss är mindre välkommet. Här hoppas man få en ändring till stånd." ( NT )

<<  Upp

<< Till Norröra webbplats startsida